Visolie: heb ik het nodig?

Visolie: heb ik het nodig?

Personal Fit Club - Visolie heb ik het nodig - Personal training advies

Een aantal weken geleden hebben jullie in onze blog over suppletie kunnen lezen wat suppletie in het algemeen voor je kan betekenen en of je dit nodig hebt.

Vandaag richten we ons specifiek op visolie. Wat is het en heb je het nodig?

 

Wat is visolie?

Visolie is, zoals de naam eigenlijk al zegt, olie en vetten die we uit vis kunnen halen. Hierbij richten we ons met name op Omega 3-vetzuren (ALA, EPA en DHA). Hier heb je vast wel eens van gehoord aangezien steeds meer producten verrijkt worden met omega 3. Simpelweg omdat dit het beeld geeft dat het product dan gezonder is en dus sneller gekocht zal worden.
Omega 3-vetzuren hoeven overigens niet alleen uit vis te komen. De belangrijkste (ALA) zit namelijk ook in raapzaadolie, walnoten en soja-olie. Daarnaast kan je het tegenwoordig kopen in capsules. Bijna elke drogist en apotheek heeft het wel in het assortiment.

 

Heb ik visolie (omega 3) nodig?

Is het verstandig om te nemen? Ja, het voedingscentrum, artsen en wij van Personal Fit Club adviseren de inname van visolie. Is het noodzakelijk? Noodzakelijk is de inname van visolie niet. Er zijn geen ernstige gevolgen als je het niet zou binnen krijgen, voor zover bekend.
De richtlijn voor inname van omega 3 ligt op 200 milligram per dag uit vis wat ongeveer gelijk staat aan 1 x vette vis zoals zalm of haring per week. Witte vis kan natuurlijk ook, maar daar zitten wat lagere hoeveelheden omega 3 in.

 

Wat zijn de voordelen van omega 3-vetzuren?

Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat de inname van voldoende omega 3-vetzuren de kans op hart en vaatziekten verlaagt en helpt de bloeddruk te verlagen. Daarnaast is het goed voor de ontwikkeling van de hersenen en de gewrichten. Wellicht dat er in de toekomst nog meer effecten van visolie bekend worden, aangezien diverse partijen veel onderzoek (blijven) doen naar deze vetten.

 

Wij adviseren dus tenminste 1 x per week een maaltijd met vis te bereiden of uiteraard een lekkere haring uit het vuistje te eten. Niet alleen lekker, ook heel gezond. Lust je geen vis? Dan is de inname van omega 3 via capsules zeker een goed alternatief. Laat je bij twijfel gerust verder informeren bij apotheek, arts, diëtist of goede drogist voor de beste keuzes voor jou.

 

Wil jij naast goed en gezond eten ook aan de slag met jouw lichaam en goed trainen, afvallen of revalideren? Dan ben je bij Personal Fit Club aan het juiste adres. We zien je graag in onze training studio’s 😊

Tags:
Geen reactie's

Geef een reactie