Op gewicht blijven tijdens de feestdagen

Met de feestdagen in het vooruitzicht staan we weer voor de jaarlijkse uitdaging: “hoe kan je voorkomen dat je kilo’s aankomt?” of beter nog “hoe blijf je op gewicht tijdens de feestdagen?”
Personal trainer Marcel geeft 6 tips om deze feestdagen de schade beperkt te houden zodat je verantwoord kunt genieten van de feestdagen. En dat zonder de kater van de weegschaal!

1. Zorg voor een gezonde balans

Het woord ‘balans’ in de term energiebalans zegt het al: verbrand net zo veel calorieën als dat je consumeert en je gewicht zal gelijk blijven. Met de feestdagen eten en drinken we vaak meer dan normaal. Zorg voor ook wat extra beweging: plan een extra training sessie met je personal trainer of kies met je familie of vrienden voor een sportieve of recreatie activiteit. Schaatsen op de ijsbaan of haal een heerlijke frisse neus met een boswandeling.

2. Groenten als basis voor side dishes

Groenten hebben een hoge voedingswaarde en zijn laag in calorieën. Kies voor een grote variatie in side dishes met groenten als basis: diverse salades, harricot verts, witlof met flinterdunne ham, champignons met knoflook, etc.



3. Beperk drank

Een glas wijn of bier bevat al snel 120 kcal. Hier moet je ongeveer 30 minuten voor wandelen om te verbranden. Geniet van je drankje, maar beperk de inname ervan.

4. Maak afspraken met jezelf en omgeving

Eenmaal aangekomen in het restaurant of bij je familie en vrienden zijn de verleidingen van calorierijke producten overal aanwezig: de nootjes staan op tafel, een chocolaatje bij de koffie en al snel komt de vraag “wil je een nog biertje of wijntje?”. Tijdens de feestdagen mag je zeker genieten dus alles afslaan is geen must. Wanneer je van te voren met jezelf afspreekt wat je wel en niet zal nemen, voorkom je het snaaien. Hiermee ga je bewust keuzes maken. Wanneer je familie of vrienden hiervan van te voren op de hoogte stelt, voorkom je aandringen. Sterker nog: de kans is groot dat ze met je meedoen!

5. Stem de eetmomenten op elkaar af
Tijdens de feestdagen ontbijten we vaak uitgebreid, eten we tussendoor calorierijke producten en dineren met een voor-, hoofd- en nagerecht. Een balans is dan ook snel zoek. 
Door de eetmomenten op elkaar af te stemmen zorg je voor een gezondere energiebalans.

6. Tips als de kers op de taart
– Kauw rustig op je eten en eet niet te snel. Het signaal naar de hersenen dat je vol zit, werkt vertraagd. Wanneer je snel door blijft eten, over-eet je jezelf dus al snel.
– Zorg dat je niet met te veel honger aan tafel gaat om snaaien te voorkomen.
– Gebruik kleinere bordjes zodat je niet te veel van alles kunt opscheppen.
– Zorg dan voor kleinere maaltijden met een beperkt aantal gangen.
– Sla geen maaltijden over! Hiermee krijg je een groter ‘honger-gevoel’ en is de kans op het niet kunnen weerstaan van alle lekkere verleidingen groot.

Met deze tips kan je genieten van de feestdagen en beperk je de ‘kater van de kilo’s’.
Hele fijne feestdagen namens alle personal trainers van Personal Fit Club!

Fit blijven in de zomer

Fit blijven in de zomer

Met het mooie weer buiten denken veel mensen niet meer aan sporten. Lekker uitrusten aan het water of op een terrasje. Ben jij er ook zo een, en wil je toch fit worden? Hieronder een paar tips om deze zomer toch fit te blijven!

Met het mooie weer buiten denken veel mensen niet meer aan sporten. Lekker uitrusten aan het water of op een terrasje. Ben jij er ook zo een, en wil je toch fit worden? Hieronder een paar tips om deze zomer toch fit te blijven!

  1. Stel een schema op en ga op vaste tijdstippen sporten. Plan je activiteiten om het sporten heen en niet je sporten om je activiteiten. Zo heb je voor jezelf een houvast van wanneer je kunt sporten. Regelmaat in het trainen houden is erg belangrijk.
  2. Sport met een vriend, vriendin of personal trainer. Iemand die jou motiveert en meetrekt om te gaan sporten is altijd mooi meegenomen. Als jij geen zin hebt kan jou trainingspartner je overtuigen!
  3. Sluit je aan bij groepslessen of een sportclub. Hierdoor heb je verantwoording tegenover een groep om op te komen dagen. Samen hard trainen is de beste motivatie!
  4. Drink genoeg water. Door de hitte verlies je meer vocht dan je denkt. Zorg ervoor dat je genoeg water drinkt. Zo kan je lichaam optimaal blijven functioneren.
  5. Grote maaltijden eten met dit weer is niet altijd even makkelijk. Probeer wat lichtere maaltijden zoals salades en vloeibare maaltijden te consumeren. Hierdoor kom je toch aan het aantal calorieën wat je nodig hebt.
  6. Als je gaat hardlopen doe dit s’ochtends vroeg of s’avonds laat. Overdag is het vaak te warm om te kunnen hardlopen.
  7. Ondanks dat het al erg warm is, zorg dat je je warming up nog goed uitvoert. Het is belangrijk je lichaam goed voor te bereiden op je training.
  8. Ondanks dat het verleidelijk is om aan het bier en aan de cocktails te gaan, hou dit binnen perken! Lege calorieën heb je immers niks aan.
  9. Als je op vakantie bent, probeer dan dingen zoals baantjes trekken, hardlopen of even naar de sportschool te gaan wanneer mogelijk.
  10. Hou je trainingen kort, maar kracht krachtig. Zo kan je in weinig tijd toch hard trainen en het maximale uit je training halen. In 30-60 minuten kan je al een erg intensieve training doen!

Meer weten? Vraag jou personal trainer om meer tips of neem contact op via onze site.

Krachttraining of cardio?

Krachttraining of cardio?

Jouw personal trainer weet wat de beste wijze van training is voor jouw doelstelling. Hij helpt je met de training, begeleid je in de oefeningen en adviseert je op het gebied van voeding. Maar wat als je ook af en toe zelf wilt trainen: moet je dan krachttraining doen of cardio?

Om je hierbij te helpen hebben we vijf belangrijke punten opgesteld die helpen de juiste keuze te maken:
1. Voeding is de belangrijkste pijler bij afslanken
Op het gebied van afslanken is voeding de bepalende schakel. Je haalt de meeste winst uit een op jouw afgestemd voedingspatroon! Voeding speelt de grootste rol in het creëren van een negatieve energiebalans en dus afslanken. In de basis moet je om af te slanken een negatieve energiebalans creëren. Helaas maar waar.

2. Krachttraining om je lichaam vorm te geven
Krachttraining gebruik je tijdens periodes van een negatieve energiebalans om spierweefsel te behouden/ spierverlies te minimaliseren. De spieren moeten geprikkeld blijven om te groeien, want de spieren zorgen voor de vormen (ook bij vrouwen!). Ga dus niet opeens lichte gewichten gebruiken met veel herhalingen.

3. Cardio is simpelweg een tool
Tijdens het verlagen van je vetpercentage is cardio simpelweg een tool om een bijdrage te leveren aan het totale calorieverbruik. Een tool die ingezet moet worden wanneer het nodig is (bijvoorbeeld om voldoende te kunnen blijven eten) en een tool die moet passen bij het doel.

4. Elke vorm van cardio heeft zijn plaats
Er zijn veel verschillende meningen over de beste vorm van cardio. Alle cardiovormen hebben hun plaats zo lang het past binnen de gegeven situatie. Iemand die moeilijk te been is, kan geen high-intensity cardio doen. De hersteltijd na een high-intensity interval training is ook weer langer. Allemaal zaken om rekening mee te houden. De tool moet passen bij het doel.

5. Wees eerlijk naar jezelf
Vergeet niet dat de calorieën die je verbruikt tijdens de cardio niet de echte hoeveelheid calorieën zijn. Niet alleen omdat de apparaten vaak niet accuraat zijn, maar ook omdat je in de tijd dat je cardio doet, je normaliter ook calorieën zou verbruiken. Als je in een uur normaliter 60 calorieën verbruikt in rust en in datzelfde uur 300 calorieën hebt verbruikt door middel van cardio betekent dit dat je eigenlijk 240 calorieën hebt verbruikt.

Je snapt dus dat de insteek per persoon verschilt en dat een personal trainer daarom over kennis en ervaring hoort te bezitten om de goede keuzes voor jou te maken. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden die de trainers van Personal Fit Club jou kunnen bieden? Neem dan contact op en kom langs in één van onze studio’s in Den Haag, Voorburg of Zoetermeer.

Kies een goede personal trainer

Een goede personal trainer kiezen

Ben je op zoek naar deskundige begeleiding? Een goede personal trainer kan je helpen om eerder je persoonlijke trainingsdoel te bereiken. Lees hieronder waar je op kan letten als je een personal trainer uitkiest.

Wat kan je verwachten van een personal trainer?

Een personal trainer kan je helpen binnen en buiten de sportschool met voedings- en trainingsadvies. Een personal trainer kan je onder andere helpen met een:

  • Trainingsbegeleiding en planning
  • Voedingsadvies op maat
  • Leefstijladvies

Het is belangrijk dat de personal trainer je niet alleen het advies geeft, maar ook daadwerkelijk met jou aan de slag gaat om de resultaten te behalen.

Het is belangrijk om een geschikte trainer te kiezen omdat je met de juiste hulp eerder je doel zal bereiken. Er zijn een aantal manieren om erachter te komen of een personal trainer bij jou past. Allereerst kan je de trainer vragen welke opleiding hij of zij heeft afgerond. Heeft de trainer een specifieke sport- of voeding gerelateerde opleiding gevolgd?

Bij Personal Fit Club werken wij alleen met goed opgeleide personal trainers en helpen jou een keuze te maken uit ons team van specialisten zodat je altijd met de beste trainer voor jouw situatie aan de slag gaat!

Ben je nieuwsgierig naar onze personal trainers en de mogelijkheden die wij je kunnen bieden: Vraag dan een vrijblijvende kennismaking aan en ervaar het zelf.

Overgewicht

Overgewicht

Dat overgewicht niet goed is voor de gezondheid is geen nieuws. Toch neemt het aantal dikke mensen nog steeds toe. En dat is niet zonder risico. Diabetes, hart- en vaatziekten, kanker. Mensen met obesitas hebben zelfs een grotere kans om vroegtijdig te sterven.

Ongeveer de helft van de mensen in Nederland is te dik. Overgewicht en obesitas kunnen leiden tot allerlei gezondheidsklachten en ziekten. Gelukkig is er ook goed nieuws. Een gewichtsafname van 5 procent kan al leiden tot een afname van gezondheidsproblemen.

De belangrijkste gezondheidsklachten als gevolg van overgewicht zijn:

  • Diabetes
  • Verhoogd cholesterol
  • Verhoogde bloeddruk
  • Hart- en vaatziekten
  • Kanker
  • Aandoeningen aan het bewegingsapparaat

Ben je te zwaar en wil je afvallen? Begin dan met het aanpakken van je eetgewoontes. Ontbijt, lunch en diner met gezonde en verse ingrediënten zoals groenten, fruit, vis, noten, enz kunnen je al een goede start geven. Geen suiker en alcohol meer.

Daarna is het verstandig om meer te bewegen. Vaker lopen of fietsen helpt al, maar wil je het echt goed doen en gericht aan je figuur werken dan is gericht sporten de beste keus voor resultaat.

Voor zowel de voeding als het bewegen zijn er veel verschillende meningen, mogelijkheden en visies. Een personal trainer van Personal Fit Club zou je kunnen helpen met de beste keuzes voor jou en jouw situatie. Eén op één werk je met jouw persoonlijke coach naar een blijvend resultaat. Meer weten? www.personalfitclub.nl

Het gevecht tegen de kilo’s en centimeters

Velen van ons vechten al jaar in jaar uit tegen hun gewicht. Hierbij hebben we al van alles geprobeerd: diëten, afslankpillen, sportschool abonnementen, tips van vrienden en familie, etcetera.

Toch is het vaak een gevecht van de lange adem; je gewicht staat stil of je wordt zelfs nadat het dieet is afgelopen weer zwaarder dan dat je voor het dieet was. Factoren als een drukke baan en voldoende tijd willen besteden aan je gezin maken het gevecht niet gemakkelijker. Op ten duur lijkt het er zelfs op dat je enkel maar hoeft te kijken naar een koekje of een patatje en de kilo’s vliegen er direct aan.

Lees verder

Vasten en ramadan

Vanuit Saudi Gazette (Saoudi Arabië) werd Personal Fit Club gevraagd een artikel te schrijven voor hun Engelstalige krant met betrekking tot sport en voeding gedurende de Ramadan. Onderstaand (vertaald) interview wordt binnenkort internationaal gelanceerd!

De informatie is echter niet alleen nuttig voor degene die aan de Ramadan doen, maar ook voor de westerling die een gezonder voedingspatroon eigen wil maken en al menig dieet heeft uitgeprobeerd.

We horen vaak dat de Ramadan de perfecte maand is om gewicht te verliezen en om fit te worden. Wat is jouw mening? Is het mogelijk om gedurende deze maand fitter te worden?

Lees verder