Voedingsmiddelen die je beter kan laten staan – deel 1

Voedingsmiddelen die je beter kan laten staan – deel 1

Personal Fit Club - Voedingsmiddelen die je beter kan laten staan - deel 1Je kunt tegenwoordig best gemakkelijk verward raken over welke voedingsmiddelen gezond zijn en welke niet. Er is zoveel op de markt en de informatie die je erover krijgt is niet altijd even eenduidig. Er zijn natuurlijke bepaalde voedingsmiddelen die je beter kan laten staan en in deze blog helpen we je daarmee op weg.

We noemen in dit deel 1 een eerste groep voedingsmiddelen die over het algemeen ongezond zijn. Dit wil niet zeggen dat je ze nooit mag eten, maar het is beter om het bij speciale gelegenheden te houden. Ook helpen we je door bij elk ongezonde voedingsmiddel, ook een gezond alternatief te noemen.

 

Suikerhoudende dranken

Toegevoegde suiker is een van de slechtste ingrediënten in je dieet. Je wilt dit dus zoveel mogelijk vermijden. Sommige bronnen van suiker zijn echter slechter dan andere, maar suikerhoudende dranken zijn bijzonder schadelijk. Wanneer je vloeibare calorieën drinkt, lijken je hersenen dit niet als voedsel te registreren. Je kunt dus je totale calorie-inname drastisch verhogen.

Wanneer het in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd, kan suiker insulineresistentie veroorzaken en is het sterk gekoppeld aan niet-alcoholische leververvetting. Het wordt ook geassocieerd met verschillende ernstige aandoeningen, waaronder diabetes type 2 en hartaandoeningen. Veel mensen geloven dat suikerhoudende dranken tegenwoordig de nummer 1 veroorzaker zijn van obesitas.

Gezonde alternatieven voor suikerhoudende dranken

Gelukkig zijn er een boel gezonde alternatieven om te drinken. Denk aan water, thee en koffie. Koffie uiteraard ook weer met mate.

 

Pizza

Pizza is wereldwijd super populair. Het is een van de meest gegeten junkfood. Wanneer je een commerciële pizza koopt, dan is de kans groot dat deze vol zit met ongezonde ingrediënten. Denk hierbij aan allerlei verwerkte voedingsmiddelen en vlees.

Gezonde alternatieven voor pizza

Wij houden ook van pizza. En als je ze zelf maakt, kun je gewoon lekker toevoegen wat jij wilt. Als je dus allerlei gezonde ingrediënten toevoegt, is een pizza helemaal niet erg.

 

Wit brood

De meeste commerciële witte broden zijn ongezond als ze in grote hoeveelheden worden gegeten, omdat ze zijn gemaakt van geraffineerde tarwe, die weinig vezels en essentiële voedingsstoffen bevat en kan leiden tot snelle pieken in de bloedsuikerspiegel.

Gezonde alternatieven voor wit brood

Voor mensen die gluten kunnen verdragen, is Ezechiël brood een uitstekende keuze. Volkorenbrood is ook gezonder dan witbrood.

 

Gefrituurd, gegrild of geroosterd voedsel

Frituren , grillen en braden behoren helaas tot de ongezondste kookmethoden.

Voedsel dat op deze manier wordt klaargemaakt, is vaak zeer smakelijk, maar ook calorierijk. Daarnaast vormen er op deze manier van klaarmaken ook verschillende soorten ongezonde chemische verbindingen.

Deze omvatten acrylamiden, acroleïne, heterocyclische aminen, oxysterolen, polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s) en geavanceerde glycatie-eindproducten.

Veel van die chemicaliën die tijdens het bereiden op hoge temperatuur worden gevormd, zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op kanker en hartaandoeningen.

Gezonde alternatieven voor gefrituurd, gegrild of geroosterd voedsel

Kies voor mildere en gezondere kookmethoden, zoals koken, stoven, blancheren en stomen om uw gezondheid te verbeteren.

 

Dit was deel 1 van onze lijst met Voedingsmiddelen die je beter kan laten staan. Binnenkort gaan we verder met deze lijst. Zo weet jij straks precies wat je wel en vooral niet moet eten.

Wil je persoonlijk advies of heb je vragen? Onze personal trainers staan voor je klaar. Neem contact met Personal Fit Club op via de contactpagina.

 

Bron: Healthline.com

Geen reactie's

Geef een reactie