Manieren om van stress af te komen

Manieren om van stress af te komen

Personal Fit Club - Manieren om van stress af te komenBij Personal Fit Club weten we dat het de afgelopen tijd voor veel mensen lastig is geweest als het gaat om de hoeveelheid stress die je ervaren hebt. En laten we eerlijk zijn; het was een hele bijzondere en stressvolle periode. Het coronavirus bracht een aardschok op het gebied van gezondheid en veiligheid en veranderde ontzettend veel dingen in het leven van vrijwel iedereen. Stress en angst waren het gevolg. Zelfs zonder coronacrisis, blijkt uit onderzoek dat in Amerika wel 70% van de volwassenen dagelijks stress of angst te voelen. Om deze reden willen we vandaag ingaan op een aantal goede manieren om van stress af te komen.

Stress heeft enorm veel negatieve impact op de mens. Niet alleen is het slecht voor je geest, maar ook voor je lichaam. Je immuunsysteem wordt er door verzwakt, waardoor je sneller ziek wordt. Sommige mensen ervaren stress ook doordat het op de darmen slaat; je moet vaker naar het toilet. Daarnaast zorgt het ervoor dat je geestelijk minder scherp bent en heeft het invloed op je motoriek, geheugen en soms zelfs zicht. Al met al niet goed. Reden om zo snel mogelijk van je stress af te komen!

 

Oefeningen en trainen

Het klinkt misschien als preken voor eigen parochie, maar het is een feit dat oefeningen doen een van de beste dingen is die je kan doen om van je stress af te komen. Fysieke inspanning door middel van lichaamsbeweging, zorgt voor een vermindering van mentale stress. Volgens dit onderzoek, hebben mensen die regelmatig sporten minder kans op angst dan mensen die niet of amper sporten. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:

  • Aanmaken van endorfines bij sporten. Endorfines werken als natuurlijke pijnstillers en zorgen ervoor dat je humeur verbetert. Ze werken daardoor cortisol, het stresshormoon, tegen.
  • Je voelt je zekerder. Wanneer je sport is de kans groot dat je lekkerder in je vel komt te zitten en dat je je meer vertrouwen en zelfverzekerder voelt.
  • Je slaapt beter. Oefeningen en trainen verbeteren je slaapkwaliteit door de fysieke inspanning. Wanneer je beter slaapt, is je lichaam beter in staat om te gaan met stress en angst.

 

Supplementen

Er zijn veel supplementen op de markt die kunnen helpen met het verminderen van stress en angst. We hebben het dan niet over pillen die je bij de dokter haalt, maar over natuurlijke stressverlagers. We noemen ze hier niet allemaal, maar de belangrijkste zijn:

  • Citroenmelisse. Familie van mint en aangetoond werkzaam tegen angst.
  • Omega 3 vetzuren werkt ook heel goed tegen angst symptomen volgens dit onderzoek.
  • Groene thee. Niet alleen heel lekker, maar het bevat ook veel polyfenolen (antioxidanten) die helpen om serotonine-spiegels te verhogen en daarmee stress en angst tegenwerken.
  • Valeriaan is een slaapmiddel dat een kalmerend effect heeft. De werkzame stof is valerinezuur, wat helpt om angst te verminderen.

 

Lachen

Het klinkt wellicht vreemd, maar het is lastig om stressvol en angstig te zijn als je lacht. Dus lachen is gezond en helpt je om je stressreactie te verlichten en de spanning in je spieren te verminderen doordat je ontspant tijdens lachen.

Er is ook daadwerkelijk onderzoek gedaan naar het effect van veel lachen op de gezondheid. Bij mensen met kanker werd helder dat mensen die in de lachinterventiegroep zaten, meer stressverlichting hadden dan de controlegroep.

Dus zoek wat shows op van je favoriete komiek, kijk een comedy film en geniet. Zo verminder je jouw stress.

 

Luister naar rustgevende muziek

We weten allemaal dat er een verschil is tussen diverse soorten muziek en wat het met je lichaam en geest doet. Het luisteren naar rustgevende muziek kan een ontspannend effect hebben op het lichaam en de geest.

Voor veel mensen is langzame instrumentale muziek het meest ontspannend. Het helpt om de bloeddruk en hartslag te verlagen als je je er aan overgeeft.

Wat voor veel mensen ook erg rustgevend is, zijn natuurgeluiden. Denk aan vallende regen, een waterval, krekels en andere natuurlijke geluiden. Dit wordt niet voor niets vaak gebruikt voor meditatie muziek.

 

We hebben hier een kort overzicht gegeven van enkele manieren om je te helpen met het reduceren van stress, wat zeker in deze tijd heel belangrijk is.

Heb jij vragen of wil je leren over andere manieren om van stress af te komen? Neem dan contact met ons op. Onze personal trainers helpen je graag verder.

Tags:
,
Geen reactie's

Geef een reactie