Suppletie: heb ik het nodig?

Suppletie: heb ik het nodig?

Personal Fit Club - Suppletie - heb ik het nodig - Personal training adviesSuppletie: heb ik het nodig? Veel mensen denken dat supplementen bijdragen aan een betere gezondheid of trainingsresultaten. Maar zijn al die supplementen echt nodig en zo ja, welke?

Personal Fit Club is van mening dat de basis altijd bestaat uit gezonde voeding. Als deze op orde is dan is aanvulling met suppletie voor de meeste mensen niet nodig.

Voordat je supplementen overweegt, moet je jezelf dus eerst afvragen of je ‘gewone’ voedingspatroon goed is. Suppletie dient namelijk als aanvulling en nooit ter vervanging van goede voeding. Mocht je zeker weten dat je voeding in orde is, dan zijn er een aantal supplementen die handig kunnen zijn. Sterk afhankelijk van jouw situatie en doelstelling.

We noemen er een aantal:

 

Vitamines

Vitamines halen we voornamelijk uit voeding en hebben we nodig voor vele processen in ons lijf. Erg belangrijk dus om deze in voldoende mate binnen te krijgen. Dit kan gewoon met een afwisselend voedingspatroon en voldoende zonlicht, maar soms is een aanvulling nodig. Bijvoorbeeld vitamine D (in de winterperiode) en vitamine C voor beter herstel.

 

Eiwitten

Eiwitten zorgen onder andere voor het herstel van onze spieren en zijn dus erg belangrijk. Wanneer je sport is het raadzaam om voldoende eiwitrijke voeding te nemen zodat je spieren goed kunnen herstellen van de workout. Eiwitshakes kunnen een makkelijke, soms aan te raden, manier zijn om voldoende eiwitten binnen te krijgen.

 

Cafeïne

Cafeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel en de bijnieren tot de afgifte van adrenaline. Daarnaast verhoogt het de vetafbraak waardoor een sporter de glycogeen voorraad minder snel aanspreekt. Dit kan leiden tot een prestatieverbetering in de sport. Het kan dus helemaal geen kwaad om koffie te drinken of op andere wijze cafeïne in te nemen. Let wel op dat een teveel aan cafeïne kan zorgen voor nadelige bijwerkingen. Niet overdrijven dus.

 

Sportdrank

Bij duursport of een heel lange krachttraining kan het handig zijn om een sportdrankje te nemen om je vocht en energieniveau op peil te houden.

 

Uiteraard is er nog veel meer suppletie. Zowel veilige en zinvolle, als risicovol en onnodig. Overweeg jij het gebruik van suppletie? Overleg dan met jouw personal trainer of coach voor een goed advies dat past bij jouw persoonlijke situatie en doelstelling. De trainers van Personal Fit Club helpen je graag!

Geen reactie's

Geef een reactie