Voedingsmiddelen die je beter kan laten staan – deel 2

Voedingsmiddelen die je beter kan laten staan – deel 2

Personal Fit Club - Voedingsmiddelen die je beter kan laten staan - deel 2Je kunt tegenwoordig best gemakkelijk verward raken over welke voedingsmiddelen gezond zijn en welke niet. Er is zoveel op de markt en de informatie die je erover krijgt is niet altijd even eenduidig. Er zijn natuurlijk bepaalde voedingsmiddelen die je beter kan laten staan en in deze blog helpen we je daarmee op weg.

 

Vandaag deel 2 van de lijst met slechte voedingsmiddelen. In deze lijst vind je zaken die wellicht heel lekker zijn, maar niet heel gezond. Dit is geen reden om ze nooit meer te nemen, maar nuttigen met mate is duidelijk aan de orde als je van een gezonde levensstijl houdt. Vergeet niet dat je lichaam werkt op wat jij erin stopt. Als je dus gezond eet en goede voedingsstoffen binnenkrijgt, dan zal dat je helpen als het gaat om gezondheid, fitheid en energie.

 

En vergeet vooral niet; voor al de voedingsmiddelen die we hier noemen, zijn vele gezonde en lekkere alternatieven. Het is dus niet zo dat je aangewezen bent op eten wat niet lekker is.

 

 

Frietjes en chips

Hele witte aardappelen – en ook zoete aardappelen – zijn heel gezond. Helaas kan dat niet gezegd worden van de dingen die ervan gemaakt worden, zoals frietjes en chips.

Beide bevatten veel calorieën en je eet al snel veel te veel van frietjes of chips. Er zijn ondertussen vele studies die friet en chips direct linken aan gewichtstoename. Daarnaast worden ze gelinkt aan kanker door de acrylamiden, welke kankerverwekkend zijn en gevormd worden tijdens het frituren.

Gezonde alternatieven voor frietjes en chips

Aardappelen kun je het beste gewoon gekookt eten en niet gefrituurd. Alternatieven voor friet en chips zijn bijvoorbeeld wortelen en noten. Niet helemaal hetzelfde, maar toch erg lekker en vooral gezond.

 

Magere yoghurt

Veel mensen realiseren zich niet dat yoghurt op zich heel gezond kan zijn, maar de meeste magere yoghurt in de supermarkt dat niet is. Ze bevatten veelal weinig vetten, maar juist veel suiker om er toch een lekker smaakje aan te geven. Feitelijk worden dan de gezonde, natuurlijke vetten in de yoghurt vervangen door een ongezond ingrediënt. Yoghurt in de supermarkt is ook vaak gepasteuriseerd, wat betekent dat de gezonde bacteriën die erin zaten, doodgemaakt zijn.

Gezonde alternatieven voor magere yoghurt

Ga voor normale, volle yoghurt. Of Yoghurt met actieve en levende culturen (probiotica). Het beste is yoghurt van grasgevoerde koeien. Je kunt yoghurt zelf zoeter maken met biologische of rauwe (onverhitte) honing.

 

Koolhydraatarme junkfood

Koolhydraatarme junkfood is tegenwoordig heel populair. Veel mensen denken dat het dan een stuk gezonder is dan normaal junkfood. Veelal worden ze gegeten als bijvoorbeeld maaltijdvervangers of snoeprepen. Wat belangrijk is om te weten, is dat degelijke koolhydraat arme producten vaak vol zitten met slechte additieven en sterk verwerkt worden.

Gezonde alternatieven voor koolhydraatarme junkfood

Gezonde alternatieven zijn bijvoorbeeld eieren, zeevruchten en bladgroenten. Lekker en gezond!

 

IJs

Wie houdt er niet van ijs… heerlijk op warme zomerdagen. Maar helaas ook vol suiker. Daarnaast bevat het vaak veel calorieën. Omdat je het als toetje eet, komt dit dan nog bovenop je normale calorie-inname. Niet echt gezond dus.

Gezonde alternatieven voor ijs

Een van de meest gezonde en ook direct lekkerste manieren om toch gezond ijs te eten is door het zelf te maken van vers fruit. Je kunt dit bijvoorbeeld pureren, in een vorm gieten en invriezen met een stokje. Minstens zo lekker en super gezond!

 

Verwerkt vlees en kaas

Tegenwoordig is de indruk gewekt dat vlees ongezond is. Dit beeld is niet alleen ontstaan door de manier van houden – dieren die veel antibiotica krijgen, maar ook de bio-industrie die geen goed imago heeft om diverse redenen. Onbewerkt vlees kan wel degelijk gezond en ook voedzaam zijn. Hetzelfde geldt voor kaas. Het probleem is alleen dat we tegenwoordig veel (teveel) en verwerkt vlees en kaas eten.

Bij verwerkt vlees is ondertussen wel aangetoond dat er een verband is met diverse soorten kanker, diabetes en hart en vaat ziektes. Verwerkte kaasproducten bevatten veel extra ingrediënten die simpelweg niet gezond zijn.

Gezonde alternatieven voor verwerkt vlees en kaas

Wil je toch genieten van een lekker stukje vlees of kaas? Kijk eens of je vlees bij een lokale slager kunt kopen. Zij stoppen niet zoveel extra ingrediënten en stoffen in hun producten. Ook kun je kiezen voor biologisch vlees, ook weer bij een lokale slager gekocht. Wel wat duurder, maar duidelijk beter.

Qua kaas kun je ook gaan voor onverwerkte soorten, zoals feta, mozzarella en cottage kaas.

 

We hopen dat je met deze lijst geholpen bent. Veel slechte voedingsmiddelen spreken voor zich. Echter door het gemak waarmee je die dingen kunt kopen – en het feit dat ze vaak goedkoper zijn dan gezonde alternatieven – eten veel mensen nog teveel ongezonde dingen. Zoals eerder gezegd is de basis van een gezond en fit lichaam de voeding die je tot je neemt. Dus begin met goede, gezonde voeding en je zult merken wat een verschil dat teweeg kan brengen.

 

Wil je persoonlijk advies of heb je vragen? Onze personal trainers staan voor je klaar. Neem contact met Personal Fit Club op via de contactpagina.

 

Bron: Healthline.com

Geen reactie's

Geef een reactie