Selecteer een pagina

Als je mensen vraagt naar hun mening over de beste borstoefening, zal je meestal de bench press horen. Dit is zeker de bekendste oefening en geweldig voor het bouwen van een grote borst. Maar is het de beste oefening? Hoe zit het met dips? Dips zijn zeer onderschat, maar zijn dips de beste borst oefening? We geven je onze mening als personal trainers.

 

Wat is een dip?

Dips zijn een geweldige oefening om je borst en triceps te trainen. Het wordt gedaan door je vast te houden aan dip bars en je lichaam te laten zakken. Het wordt beschouwd als een vrij zware oefening omdat je eigenlijk je hele lichaamsgewicht omhoog duwt. Net als bij pull-ups betekent dit dat het voldoende kracht vereist om ze uit te voeren. Maar als je deze oefening eenmaal onder de knie hebt, kun je hem gebruiken om een grotere borst en grotere triceps op te bouwen.

 

De voordelen van chest dips

Laten we eerlijk zijn; veel mensen, die de bench press doen, voelen deze oefening niet echt in hun borst. We zullen je in een latere blog laten zien hoe de bench press correct wordt uitgevoerd voor een optimale groei. En als zodanig betekent dit dat voor veel mensen, hun armen en schouders het meestal begeven voordat de borst volledig gericht en getraind is. We hebben ook gemerkt dat veel mensen die veel zware bankdrukken kunnen uitvoeren, niet echt een grote borstkas opbouwen.

Dit is waar de dips van pas komen. Ze zijn perfect om de hele borst te trainen en de spieren in de onder-, midden- en bovenkant van je borst te activeren om die grote, volle borst te creëren. De buitenste borstkas wordt ook goed aangepakt tijdens deze oefening, om je te helpen die brede look te krijgen.

De dip zorgt er ook voor dat je veel andere synergetische spiergroepen in je lichaam gebruikt. Als je jezelf omhoog duwt, heb je stabilisatie nodig om je lichaam recht te houden. Dit stabiliserende effect wordt verzorgd door verschillende secundaire spiergroepen.

Een laatste voordeel van dippen is dat je niet veel dure apparatuur nodig hebt. Het enige wat je nodig hebt is een dip station. Als alternatief kun je ook bijvoorbeeld twee tafels of kastjes naast elkaar gebruiken.

 

Leestip: De barbell bench press of de dumbbell bench press, welke oefening is beter?

 

Zo doe je een dip

Dips kunnen worden gedaan om ofwel de borst meer te richten, of om de nadruk meer op de triceps te leggen. Dit heeft te maken met de hoek van je lichaam. Als je vooral de triceps wilt trainen, blijf dan zo recht mogelijk omhoog. Als je echter meer je borst wilt trainen, hoef je alleen maar een beetje naar voren te leunen met je bovenlichaam.

Pak de dip bars vast en steun jezelf verticaal met je armen, met je knieën gebogen. Leun met je bovenlichaam een beetje naar voren en beweeg je knieën ook iets naar voren. Je voeten moeten naar achteren wijzen en je ellebogen moeten iets breder zijn dan schouderbreedte.

Terwijl je nu je lichaam laat zakken, knijp je je buikspieren samen en hou je je hoofd in lijn met je rug. Ga naar beneden totdat je bovenarmen parallel zijn met de vloer. Duw jezelf vanaf hier weer omhoog tot je armen bijna gestrekt zijn. Knijp je borst op de top. Dit is één rep!

Enkele belangrijke opmerkingen over het uitvoeren van dips:

  • Je schouders moeten op hun plaats worden gehouden en knijp je schouderblad lichtjes naar achteren. Beweeg je schouders niet mee met de rest van je lichaam, want dit zal de rotator cuffs en schouderspieren zwaar belasten.
  • Zet je ellebogen niet op slot op het hoogste punt van de oefening. Houd een lichte hoek in je armen.
  • Houd je lichaam stabiel tijdens de oefening. Vooral als je met deze oefening begint, kan je geneigd zijn om met je lichaam te zwaaien. Dit is niet wat je wilt doen. Hou je lichaam zo stabiel mogelijk.

 

Leestip: De Ball Dumbbell Chest Press

 

Manieren om chest dips zwaarder te maken

Krijg je de dips onder de knie en heb je het gevoel dat je een beetje meer uitdaging nodig hebt? Geen zorgen! We hebben wat tips voor je om de moeilijkheidsgraad te verhogen en je spieren meer te belasten!

  • Koop een gewichtenvest of een loodgordel. Hiermee kun je verder gaan dan je eigen lichaamsgewicht en zo de oefening een stuk moeilijker maken.
  • Doe het langzamer. Door langzamer te gaan, zal je zeker voelen dat je spieren sneller pijn gaan doen.
  • Pauzeer de oefening als je op het laagste punt bent. Ja; blijf een paar seconden hangen en ervaar hoe zwaar deze oefening kan zijn!

 

Zijn chest dips de beste borstoefening?

Zoals je misschien al gemerkt hebt, zijn we fan van dips. Het is echt een geweldige veelzijdige oefening voor je borst. Ze zullen de spieren in je borst zeker doen branden én groeien!

Zijn dips de beste borstoefening? Nou, ook al is het een uitstekende oefening, die niemand zou mogen overslaan tijdens hun borsttraining, je borst wordt niet gebouwd door slechts één oefening te doen. Wij raden altijd aan om meerdere oefeningen te doen om echt te focussen op elk deel van je borst en maximale resultaten te behalen. Dips zijn zeker een van de beste oefeningen en wanneer je ze combineert met de bench press, zul je verstelt staan van de resultaten! Dips kunnen je helpen om meer spieren te krijgen en ook je algemene kracht te verbeteren. Dit op zijn beurt zal ervoor zorgen dat je zwaarder gaat bankdrukken en nog meer groeit!

Het is dus moeilijk te zeggen welke oefening de beste is, maar dips staan zeker bovenaan onze lijst.

 

Wat is jouw favoriete borstoefening? Wat vind jij van dips? Laat het ons weten in de reacties hieronder.

Als je vragen hebt over dips, of andere oefeningen, laat het ons dan weten. Onze personal trainers staat klaar om je te helpen waar we kunnen!