Selecteer een pagina

Het is natuurlijk heerlijk om buiten actief te sporten als het zonnetje schijnt en het lekker warm is. Maar de komende maanden moeten we het doen met wat minder zon en vooral wat lagere temperaturen, nu de winter er echt aan komt. Het is best lastig om tijdens de herfst en wintermaanden te volharden en gewoon buiten door te gaan met je workouts. Veel mensen zoeken dan snel de warmte van de sportschool of onze personal training studio’s op. Dat is uiteraard helemaal goed, maar met onze tips kun je ook buiten actief blijven als het weer kouder wordt.

 

Buiten sporten is gezond. Niet alleen wordt je er fitter en sterker van, ook helpt het je immuunsysteem te versterken. Naast wat tips om gezond en goed buiten te kunnen sporten, geven we je ook de leukste oefeningen die je het hele jaar door buiten kan doen; ook tijdens de koude wintermaanden.

 

Buiten actief met de juiste kleding

Buiten sporten begint altijd bij de juiste kleding. Waar je je in de zomer juist zo luchtig mogelijk wilt kleden om de warmte kwijt te kunnen, is het in de winter natuurlijk net anders.

Het is handig om je in de koude maanden in laagjes te kleden. Als je eenmaal warm bent van je activiteit, kun je een laag uitdoen. Wanneer je pauze houdt, kan deze laag weer aan. Zo kun je je lichaamstemperatuur goed onder controle houden.

De kleding laag die tegen je huid aankomt, kan het beste van vocht afvoerend materiaal zijn. Polyester of merino wol zijn goede opties. Door het vocht van je lichaam af te voeren naar de buitenste kledinglagen, kan het verdampen en blijf jij warm.

Bovenop de vocht afvoerende laag is het slim om een isolerende laag te dragen, zoals wol of fleece. Als buitenste laag is kleding die wind- of regenwerend de beste keuze. Zo ben je helemaal gewapend tegen vrijwel alle weersinvloeden en hoef je alleen met het meest slechte weer binnen te blijven.

 

Leestip: De top 5 beste voeding voor je workout én na je workout

 

De beste buitenactiviteiten tijdens de koude maanden

De beste oefeningen om fit en sterk te blijven tijdens de wintermaanden zijn waarschijnlijk geen verrassing voor de doorgewinterde sporters.

Hardlopen of gewoon lopen

Niet alleen heel gezond en makkelijk, maar ook relatief goedkoop. Je kunt immers al gewoon lopen met je normale winterkleding. Voor hardlopen is het aan te raden om speciale schoenen en sportkleding te gebruiken. Zelfs met hele lage temperaturen kun je prima buiten hardlopen en lopen. Het is wel verstandig om een goede warming up en cooling down te doen, maar ook stretchen is in de wintermaanden geen overbodige luxe. Zo voorkom je blessures én blijf je lekker soepel.

 

Fietsen

Fietsen is uiteraard ook een hele goede bezigheid tijdens de herfst en winter. Zolang het weer een beetje goed is en droog, is het voor de meeste mensen lekker om op de fiets te stappen en aan de fitness te werken. Dit is bij uitstek ook geschikt om in een groep te doen, wat het nog leuker maakt.

Ook bij fietsen geldt – als je het fanatiek doet – om wel even te stretchen na afloop.

 

CrossFit of andere krachtoefeningen

Voor de echte die-hards kun je natuurlijk ook een stapje verder gaan dan gewoon lopen of fietsen. Je kunt buiten ook heel goed allerlei CrossFit– en krachtoefeningen doen met je lichaamsgewicht of wat hulpmiddelen.

Je hebt het vast weleens in het bos of in de stad gezien; trainingsplekken met allerlei toestellen zoals een optrekstang en opdrukhulpjes. Hier kun je perfect je lichaam trainen en gewoon spiermassa opbouwen tijdens de wat mooiere winterdagen. Het is uiteraard niet zo lekker om dit in de regen of sneeuw te doen, maar als het winterzonnetje schijnt is het heerlijk om buiten krachtoefeningen te doen.

Wil je niet te ver weg? Ook in je eigen tuin kun je allerlei CrossFit- of krachtoefeningen doen met je lichaamsgewicht en eventueel wat gewichten. Denk aan opdrukken, buikspieroefeningen, squats, lunges  en touwtje springen.

 

We hopen dat je met deze informatie ook buiten actief blijft nu het echt kouder wordt. Heb je vragen of twijfel je over iets? Neem dan contact op met onze personal trainers. Zij helpen je graag verder.